Rechter tikt Brinkman Transport Emmen op de vingers

Het transportbedrijf Brinkman in Emmen is op de vingers getikt door de rechter. Het bedrijf dat onder andere voor IKEA planten naar filialen in Scandinavië en Groot-Brittannië vervoert, moet Poolse en Moldavische chauffeurs het Nederlandse cao-lonen gaan betalen. Brinkman mag ook deze chauffeurs niet langer in de cabines van hun trucks laten bivakkeren, dit heeft de kantonrechter in Assen dinsdag besloten.

Het kort geding werd door FNV en drie vakbondsleden die bij Brinkman werken aangespannen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed afgelopen december een inval bij Brinkman. Het bedrijf werd verdacht van „schijnconstructies” met goedkope buitenlandse chauffeurs. Vestigingen van Brinkman in Polen en Moldavië zouden „op papier” zelfstandig zijn, maar in werkelijkheid vanuit Nederland worden aangestuurd.

De kantonrechter ziet de twee Oost-Europese vestigingen wel „als een verlengstuk” van Brinkman. Brinkman is voor 90 procent aandeelhouder van het Poolse bedrijf. Bedrijfsleider Michael Brinkman ging ook persoonlijk naar Polen om de diefstal van 2.500 pallets door een Poolse werknemer te onderzoeken.

Ook uit vrachtbrieven blijkt dat beide vestigingen vanuit Emmen worden aangestuurd. Een Poolse chauffeur verklaarde vanuit Nederland aangestuurd te worden voor een basisloon van 300 euro per maand plus een (onbelaste) onkostenvergoeding van 55 euro per dag.

Als Brinkman de chauffeurs voortaan geen Nederlandse cao-lonen betaalt of in hun trucks laat rusten, dreigt een dwangsom van twee keer 100.000 euro. De bedrijfsleider was vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Laatste Nieuws

Vergelijkbaar nieuws

Nieuwswaardige tip? Stuur het ons!